Krijgen instanties automatisch bericht bij een verhuizing?

Krijgen instanties automatisch bericht bij een verhuizing of moet je dit zelf verhuizing doorgeven? Er komt onwijs veel kijken bij een verhuizing. Wat je zeker niet moet vergeten is om je verhuizing bij de gemeente door te geven. En wil je daarna ook meteen je post op het nieuwe adres ontvangen? Dan kun je gebruikmaken van een verhuisservice, zoals bijvoorbeeld bij PostNL.

Verhuizing doorgeven bij de gemeente

Een verhuizing geef je door bij de nieuwe gemeente waar je gaat wonen. Check hier alle gemeenten in Nederland. Dit kan allemaal makkelijk online. Wanneer je een huis hebt gekocht of gaat huren kun je dit melden bij de nieuwe gemeente. Je hoeft je gelukkig niet uit te schrijven in je oude gemeente, want dit doet je nieuwe gemeente automatisch voor je! Blijf je binnen dezelfde gemeente wonen? Dan hoef je natuurlijk alleen je nieuwe adres door te geven en is opnieuw inschrijven natuurlijk niet nodig.

Je kunt jouw adreswijziging op 3 manieren doorgeven:

  • Langs het gemeentehuis
    Je kunt langsgaan bij het gemeentehuis. Als je van tevoren een afspraak maakt zorg je ervoor dat je op de dag zelf niet lang hoeft te wachten. Je geeft bij het gemeentehuis de verhuizing door, zodat de gemeente daarna automatisch andere instanties op de hoogte brengt!
    • Schriftelijk
      Je kunt er ook voor kiezen om het schriftelijk te regelen, zodat je niet langs het gemeentehuis hoeft te gaan. Tijdens een verhuizing heb je het vaak al druk genoeg en is dit misschien makkelijker.
    • Online met je DigiD
      In de meeste gemeenten kun je je inschrijving/verhuizing ook online regelen. Je kunt makkelijk inloggen met je DigiD en het per direct regelen.

Instanties die automatisch bericht krijgen

Een adreswijziging moet doorgegeven worden aan de gemeente. De gemeente zorgt er daarna voor dat andere instanties automatisch op de hoogte worden gebracht van jouw situatie. Het gaat hier bijvoorbeeld om de volgende instanties:

  • Belastingdienst
    • DUO
    • Politie
    • RDW
    • Ziekenhuizen
    • Zorgverzekeraars

Je hoeft deze instanties en instellingen dus zelf geen verhuisbericht te sturen. Dit scheelt jou weer je kostbare tijd, omdat de gemeente hier al zorg voor draagt! Je moet wel rekening houden met het feit dat het soms een paar weken kan duren voordat de wijzigingen overal zijn doorgevoerd. Misschien is het verstandig om in de tussentijd met nieuwe bewoners van jouw oude adres iets te regelen voor je post.

Tip: heb je post moeten ophalen bij jou oude adres? Stuur de afzenders dan per direct een adreswijziging, zodat de post voortaan naar je nieuwe adres gestuurd wordt.

Adreswijziging post doorgeven

Zoals eerder aangegeven kun je ook gebruiken maken van de verhuisservice van PostNL of een ander postbedrijf. Je hoeft dan geen losse verhuisberichten meer te versturen, waardoor je waarschijnlijk niet alleen goedkoper uit zal zijn, maar het je ook tijd bespaard! Het kan ook voorkomen dat je een instelling misschien alsnog over het hoofd ziet.

Wil je er zeker van zijn dat de verhuizing soepel verloopt? Vraag dan online vrijblijvende offertes aan bij verschillende verhuisbedrijven. Deze kunnen je snel en deskundig helpen bij het verhuizen tegen een scherpe prijs.